שחרור ממעצר

עורך דין פלילי אלון ארז
עורך דין פלילי אלון ארז
עו"ד פלילי אלון ארז

שחרור ממעצר הוא נושא מרכזי ומורכב במערכת המשפט הפלילית, המשפיע באופן ישיר על חירותו של אדם הנמצא בהליכים משפטיים. במאמר זה נסקור את ההיבטים המרכזיים של שחרור ממעצר, נבחן את סוגי השחרור השונים, נדון בתהליך המשפטי המורכב הכרוך בכך, ונעמוד על החשיבות של ייצוג משפטי מקצועי לאורך כל ההליך.

בין אתם בגירים, בין אם קטינים ובין אם אף אין לכם עבר פלילי קודם, עדיין ישנו סיכוי כי תמצאו את עצמכם בתא המעצר ותצטרכו שחרור ממעצר, באותו רגע עליכם לפנות לעורך דין שחרור ממעצר. במקרה ויש נגדכם ולו חשד סביר לביצוע דבר עבירה הן במישרין והן בעקיפין. 

מה לעשות במידה ואתם שוהים במעצר?

שהייה במעצר זו חוויה מאוד לא נעימה, בלשון המעטה, ועבור אדם מן השורה אשר לו זו הפעם הראשונה, קיימת הרגשה של חוסר אונים משווע אל נוכח הנסיבות החדשות, על כן הוא אינו יודע כלל מה עליו לעשות בנושא וכיצד להוביל למצב של שחרור ממעצר באופן מיידי. בראש ובראשונה, במידה ואתם או הקרובים לכם שוהים במעצר מוטב כי קודם כל תפנו לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין שחרור ממעצר פלילי מומלץ, שיעזור לכם – "לצאת מהבוץ".

מהו מעצר ימים?

מעצר ימים הוא מעצר שמתבצע לפני שהוגש כתב אישום לצרכי חקירה בלבד. ישנם מצבים בהם שופט לא יורה על אחזקת החשוד במעצר כמו למשל, מקרים בהם ניתן להשיג את אותה המטרה של המעצר על ידי קביעת ערובות או בעזרת הגבלת התנועה של החשוד. במקרים אלו, עורך דין פלילי מומלץ יוכל להוביל לשחרור ממעצר בתנאים מגבילים, כמו למשל לשחרור למעצר בית.

פרק הזמן המקסימלי של מעצר ימים ראשוני על ידי המשטרה הוא 24 שעות כאשר כל הארכה, צריכה להיעשות בהינתן צו בית משפט, מה שאומר, שבמקרים בהם לא הוחלט על שחרור ממעצר כבר בתחנת המשטרה, יש להביא את החשוד לעמוד בפני שופט לאחר 24 שעות, במידה ורוצים להאריך את מעצרו.

מהו מעצר עד תום ההליכים?

מעצר עד תום ההליכים הוא מעצר שבוצע לאחר הגשת כתב אישום, בו ברגע, שהחשוד הופך לנאשם. או אז, מן ההכרח כי הנאשם ישהה במעצר עד אשר יסתיימו כל ההליכים המשפטיים המתנהלים כנגדו. ניתן להחליט על מעצר עד תום ההליכים, רק במידה וישנן ראיות הקושרות את הנאשם לעבירה וכי שחרור ממעצר בערבות או בתנאים מגבילים אינו משיג את המטרה.

שחרור ממעצר

שחרור ממעצר הוא הליך משפטי שבו עצור משוחרר מהמעצר שלו לפני תום ההליכים המשפטיים נגדו. שחרור כזה מתבצע כאשר בית המשפט מחליט שהעצור אינו מהווה סכנה לציבור ושלא קיים חשש שיימלט מההליכים המשפטיים. המשמעות של שחרור ממעצר עבור העצור היא שהוא יכול לחזור לחייו הרגילים, בכפוף לתנאים מסוימים שעשויים להיקבע על ידי בית המשפט, עד להמשך ההליכים המשפטיים בעניינו.

לקריאת מאמר בנושא : החזרת רכוש תפוס מהמשטרה

מהם סוגי השחרור ממעצר?

קיימים מספר סוגים של שחרור ממעצר, כאשר לכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים:

שחרור על תנאי

שחרור על תנאי מתבצע כאשר בית המשפט מחליט לשחרר את העצור בתנאים מגבילים שונים, שאמורים להבטיח את המשך התייצבותו להליכים המשפטיים ולמנוע סיכון לציבור. תנאים אלו יכולים לכלול איסור יציאה מהארץ, הגבלת מגורים למקום מסוים, איסור יצירת קשר עם גורמים מסוימים, חובת התייצבות לחקירה או דיווח תקופתי במשטרה. תנאים אלו נקבעים בהתאם להערכת הסיכון הנשקף מהעצור ולחומרת העבירה המיוחסת לו.

שחרור למעצר בית

שחרור למעצר בית הוא סוג שחרור שבו העצור משוחרר למעצר ביתי תחת פיקוח, עם הגבלות חמורות על תנועותיו. העצור מחויב לשהות בביתו ולא לצאת ממנו אלא באישורים מיוחדים מבית המשפט. מעצר בית נועד להבטיח שהעצור לא יהווה סיכון לציבור ושיתייצב להליכים המשפטיים בעניינו, תוך שמירה על תנאי מחייה נוחים יחסית.

 

חלופות מעצר

 

שחרור בערבות

שחרור בערבות הוא סוג שחרור שבו העצור משתחרר בתמורה להפקדת סכום כסף או ערבות אחרת, שמבטיחה את התייצבותו למשפט. הסכום נקבע על ידי בית המשפט בהתאם לחומרת העבירה ונסיבות המקרה, ונועד להוות תמריץ לעצור להופיע בכל דיון משפטי הנוגע לעניינו. אם העצור עומד בכל תנאי השחרור, הסכום המופקד מוחזר בסיום ההליכים המשפטיים.

שחרור בהתחייבות עצמית

שחרור בהתחייבות עצמית הוא סוג שחרור שבו העצור מתחייב להתייצב למשפט ולעמוד בתנאים שנקבעו לו, ללא צורך בהפקדת ערבות כספית. התחייבות זו נתמכת בדרך כלל בהערכות והמלצות של גורמים מקצועיים, כמו קצין מבחן, אשר מעריכים את סיכוייו של העצור לעמוד בהתחייבויותיו. סוג שחרור זה מתאים בדרך כלל לעצורים הנחשבים כבעלי סיכון נמוך לבריחה או לפגיעה בציבור.

סוג השחרור הספציפי נקבע על ידי בית המשפט בהתאם לנסיבות המקרה, חומרת העבירה המיוחסת לעצור והערכת הסיכון הנשקף ממנו. חשוב לזכור כי בכל מקרה, העצור מחויב לעמוד בתנאי השחרור שנקבעו, שכן הפרתם עלולה להוביל למעצר מחדש ולהחמרת עונשו.

כיצד משתחררים ממעצר?

תהליך השחרור ממעצר, בין אם בעקבות עבירות אלימות מסוגים כאלה או אחרים, הוא הליך משפטי מורכב המתחיל לאחר שהעצור מובא בפני שופט להערכת הראיות והחלטה על המשך המעצר. בשלב הראשון, מתקיים דיון בבית המשפט שבו התביעה מציגה את הראיות הקיימות ואת הנימוקים להמשך המעצר, בעוד עורך דינו של העצור מציג את הטיעונים והנסיבות המצדיקות את שחרורו. השופט בוחן את כל המידע המוצג ומחליט אם יש עילה להמשך המעצר או לשחרור העצור בתנאים מגבילים.

אם השופט מחליט לשקול שחרור, נבחנות מספר אפשרויות לשחרור בתנאים, כגון שחרור בערבות כספית, שחרור על תנאי, שחרור למעצר בית, או שחרור בהתחייבות עצמית. לאחר קביעת התנאים, העצור משתחרר בכפוף לעמידה בכל התנאים שנקבעו. עורך דינו של העצור מלווה את התהליך, מוודא שהעצור מבין את התנאים ומייעץ לו כיצד לפעול כדי להימנע מהפרתם. במקרה של הפרת תנאים, עלול העצור להיעצר מחדש ולהחמיר את עונשו, לכן שיתוף פעולה מלא עם עורך הדין ועמידה בתנאים שנקבעו הם חיוניים להצלחת השחרור ממעצר.

מה קורה במקרה של הפרת תנאי השחרור?

הפרת תנאי השחרור על ידי העצור עלולה להוביל להשלכות חמורות. במקרה כזה, בית המשפט רשאי לבטל את השחרור ולהורות על מעצרו מחדש של העצור עד תום ההליכים המשפטיים. בנוסף, הפרת התנאים עשויה להחמיר את עמדת התביעה ולהקשות על סיכויי העצור להשתחרר בעתיד או לקבל עונש מקל בסופו של ההליך המשפטי.

 

שחרור בערבות

 

מדוע חשוב לפנות לעו"ד במקרה של מעצר?

פנייה לעורך דין במקרה של מעצר היא קריטית לשמירה על זכויות העצור ולהבטחת הליך הוגן. עורך דין מעצרים מבין את מורכבות החוק וההליך הפלילי, ויכול לספק ייעוץ משפטי מקיף ומדויק החל מהרגע הראשון של המעצר. ייצוג מקצועי מבטיח שהעצור יקבל הגנה ראויה ושזכויותיו לא יופרו, במיוחד כאשר מדובר בזכויות בסיסיות כמו חקירה הוגנת והזכות לשתיקה.

בנוסף, עורך הדין יכול לבחון את חוקיות המעצר ולזהות פגמים או אי-סדרים בהליך, שיכולים לשמש כטיעונים לביטול המעצר או לשחרורו המיידי של העצור. עורך דין מיומן יודע כיצד להגיש בקשות לשחרור בתנאים מגבילים ולבנות טיעונים חזקים בפני בית המשפט, תוך הדגשת הנסיבות האישיות של העצור והערכת הסיכון הנמוך הנשקף ממנו. ידע משפטי ומקצועי מאפשר לעורך הדין להתמודד עם טענות התביעה, להציג הוכחות נגדיות ולשאוף להשגת התנאים הטובים ביותר לשחרור העצור.

לסיכום

שחרור ממעצר הוא נושא מרכזי ומורכב במערכת המשפט הפלילית, המשפיע באופן ישיר על חירותו של אדם הנמצא בהליכים משפטיים.

זקוקים לשירותיו של עורך דין פלילי המתמחה בשחרור ממעצר? מקצועיות, יחס אנושי ומכבד וגם ניסיון בתחום הם פרמטרים שחשובים לכם?

עורך הדין אלון ארז הוא הכתובת הנכונה לפנות אליה. עו”ד ארז, חבר בלשכת עורכי הדין מאז שנת 2009, מביא אתו ניסיון של שנים בתחום והכרות רבה מאד עם כל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות לנושא. לייעוץ ראשוני ללא התחייבות צרו קשו עוד היום בטלפון 050-7368203

שתפו בקליק
תמונה של עורך דין אלון ארז
עורך דין אלון ארז

בוגר תואר ראשון ושני במשפטים מטעם הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב . מאז שנת 2009, עו”ד ארז חבר בלשכת עורכי הדין של מדינת ישראל ובנוסף מחזיק באישור מטעם בית המשפט העליון לשמש כסנגור צבאי.

את ניסיונו העשיר והידע המשפטי הרחב רכש עורך דין ארז במסגרת ייצוגם המוצלח של מאות לקוחות מרוצים בבתי המשפט השונים.

להמשך קריאה
אולמרט בעליון

בתחילת השבוע החליט נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי מורשעי "פרשת הולילנד" ובהם ראש הממשלה לשעבר, מר אהוד אולמרט, לא יתחילו את ריצוי

קרא עוד »
הברחת סמים מחו"ל

אם חשבתם להבריח סמים לישראל בשל "הקלות שבדבר" כדאי שתשקלו שוב את הנושא, שכן המפרים את פקודת הסמים המסוכנים האוסרת על יבוא וסחר בסמים לישראל,

קרא עוד »